: Home » Veelgestelde vragen » Dagelijkse Voedingsrichtlijn


Veelgestelde vragen

Heeft u een vraag over Look-O-Look? Hopelijk kunt u het antwoord vinden bij onderstaande onderwerpen. Staat uw vraag er niet bij? Laat het ons dan weten door een berichtje te sturen via contact.

Dagelijkse Voedingsrichtlijn

Hoe gebruik ik de Dagelijkse Voedingsrichtlijn?

Je vindt het Dagelijkse Voedingsrichtlijn-icoon op alle producten. Op elk icoon staat het aantal gram van een voedingsstof (kilocalorieën en vet) per portie vermeld. Dit wordt aangevuld met het percentage dat aangeeft hoeveel procent dit uitmaakt van de totale energiebehoefte per dag. Hieruit kun je opmaken hoeveel dit 'bijdraagt aan' of 'deel uitmaakt van' wat je op een dag gemiddeld nodig hebt aan voedingsstoffen. Meer informatie over de Dagelijkse Voedingsrichtlijn kun je vinden op www.dagelijksevoedingsrichtlijn.nl

Ik zie weleens 'GDA' op verpakkingen staan, is dat hetzelfde als de Dagelijkse Voedingsrichtlijn?

Ja, dat is hetzelfde. GDA staat voor 'Guideline Daily Amounts' in het Engels. In Nederland is dit vertaald in Dagelijkse Voedingsrichtlijn.

Is Dagelijkse Voedingsrichtlijn hetzelfde als de ADH (Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid) dat op de verpakking staat vermeld?

Nee, dat is niet hetzelfde. De Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) geeft de hoeveelheid aan van verschillende vitamines en mineralen die mensen gemiddeld nodig hebben om gezond te blijven. Wanneer vitamines en mineralen op het etiket worden vermeld, dan staat er zowel de hoeveelheid van de vitamines/mineralen als het percentage van de ADH. Aan de hand van deze informatie kun je nagaan in welke mate een product bijdraagt tot de dagelijkse behoefte aan vitamines en mineralen. De Dagelijkse Voedingsrichtlijn (GDA) laat daarentegen zien hoeveel procent een product bijdraagt aan wat je dagelijks maximaal zou binnen zou mogen krijgen aan energie (kilocalorieën), suikers, vet, verzadigd vet en natrium (zout). Het heeft dus geen betrekking op vitamines en mineralen.

Waarom worden 2000 kilocalorieën als referentie gebruikt?

Gemiddeld hebben volwassen vrouwen genoeg aan 2000 kcal per dag. Je kunt stellen dat deze hoeveelheid voor het merendeel van de bevolking voldoende is. Individuele behoeften kunnen variëren, afhankelijk van geslacht, leeftijd, lichamelijke inspanning en andere factoren. Voor actieve volwassenen, mannen en kinderen zal dit bijvoorbeeld anders liggen. De Dagelijkse Voedingsrichtlijn (GDA) geeft je een indicatie. Het is helaas niet mogelijk om individuele informatie te vermelden op etiketten, daarom is ervoor gekozen om die waarden te gebruiken die het best overeenkomen met de richtwaarden van een meerderheid van de bevolking. Voor specifiek advies wordt altijd aanbevolen om te informeren bij een voedingskundige en/of diëtist. Meer informatie over de Dagelijkse Voedingsrichtlijn kun je vinden op www.dagelijksevoedingsrichtlijn.nl

Wat is de Dagelijkse Voedingsrichtlijn?

De Dagelijkse Voedingsrichtlijn (GDA) biedt inzicht in de samenstelling van een product. Het icoon staat voorop de verpakking. Ook geeft de GDA aan hoeveel procent één portie bijdraagt aan de totale energiebehoefte per dag. Meer informatie over de Dagelijkse Voedingsrichtlijn kun je vinden op www.dagelijksevoedingsrichtlijn.nl.

Wie heeft de Dagelijkse Voedingsrichtlijn geïntroduceerd?

De Dagelijkse Voedingsrichtlijn (GDA) is een gezamenlijk initiatief van de CIAA, de Europese koepelorganisatie van de levensmiddelenindustrie en De Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI). Het kan worden toegepast op alle voedingsmiddelen. Hierdoor wordt het gemakkelijker om een afgewogen voedingskeuze te maken. De Dagelijkse Voedingsrichtlijn wordt ook al toegepast in Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk en België. Meer informatie over de Dagelijkse Voedingsrichtlijn kun je vinden op www.dagelijksevoedingsrichtlijn.nl

Welkom

Vul je geboortedatum in om verder te gaan.

Je moet minimaal 13 jaar zijn om deze website te bezoeken. Vul je geboortedatum in om door te gaan.